A Slow Living életmód egyik legfontosabb eleme a helyi, szezonális alapanyagokon nyugvó étkezés. A mínuszok fogynak, a szoknyák rövidülnek mi pedig vesszük, szedjük és esszük, a medvehagymát.

A hagymák medvéje igazi tavaszi alaphang. Tiszta, csengő és nemes erejével a még melankólikusnak tűnő tájba is fegyelmezetten hozza a frissességet. Hihetetlenül sokattudó növény. Egészség, Slow Food a javából. Rövid ideig terem csupán, április és május az ő hónapja. Védett növény, 2kg-ot lehet csak szedni belőle egyénenként. Meg is van az oka, hiszen mint annyi minden másban ebben is túlzásokba estünk és majdnem kiveszett ez a csoda növény. Annyi hasznos hatása van, hogy úgyszólván egy lélegzetre nem is lehet elmondani.

A népi orvoslás a felső légúti megbetegedések megelőzésére és a kialakult hurut enyhítésére használta.Vérnyomáscsökkentő, vérzsír csökkentő, vértisztító hatása is ismert, magas C-vitamin tartalmának köszönhetően pedig javítja a szervezet ellenálló-képességét.

Jól is jön a szervezetünknek ezután a kemény, hűvös fölénnyel végig pásztázó influenza járvány után.

És hogy mire lehet használni a konyhában ezt a medve névre hallgató hagymát?

  • felvágott paradicsomszeletekre csorgatni a medvehagymást pestot, kész is a saláta
  • forró, főtt újkrumplit nyakon lehet önteni vele
  • húsvéti friss sós kalács medvehagymával ízesítve maga az innovatív hagyomány
  • főtt spárgára csorgatni
  • zöldséglevesbe keverni egy pöttynyit, hogy pikánsabb legyen
  • páchoz tenni (pl: grillezett csirkemellhez)
  • tejfölbe keverni, kész is a mártogatós
  • medvehagymás pogácsának nincs párja
  • melegszendvicsre, a feltét alá kenni
  • nem utolsó sorban a krémleves medvehagymából talán a legfinomabb

Hogy ne maradjunk konkrét recept nélkül ezért a családi favoritunk, a “medvehagymás polihisztor pesto” receptjét azért megosztom veletek:

Tegyünk 3 evőkanálnyi olívaolajat egy kis serpenyőbe és hevítsük fel.

Adjuk hozzá a feldarabolt zöldhagymát és a tört fokhagymát (lehetőség szerint ne kínait vegyünk hanem magyart), majd gyengéden 2 percig fonnyasszuk meg.

Turmixoljuk össze majd hagyjuk kihűlni. Eközben szeleteljük a medvehagymát vékony csíkokra (a fehér végét mindenképpen vágjuk le). Adjuk hozzá a maradék zúzott fokhagymát, a levágott medvehagymát, a fenyőmagot és az olívaolaj maradékát, majd turmixoljunk még egyet. Tegyük egy tálba, majd adjunk hozzá egy kis parmezánt, cukrot, borsot és sót ízlés szerint.

10-12 perc és kész van a remekmű, amit sokféleképpen használhatunk fel a tavaszi Slow-étrendünkben.

Ez a recept az én kedvencem de a kreativitás és az alapanyagok minősége szabhat csak határt a tudatos étkezőnek. Érdemes lefagyasztani pár megtisztított, szétválogatott zacskónyit belőle mert egy éppen betoppant baráti társaságnak pikk-pakk mennyei csemegét lehet készíteni. Meg amúgyis, medvehagyma for president!