Böjtön innen és túl

"A böjtölők asztaláról kölcsönözd magadnak az élet orvosságát" Szíriai Izsák

A negyvennapos böjt során a keresztények húsvétra, Jézus Krisztus feltámadásának ünnepére készülnek. A vallásos gyakorlat középpontjában, ebben az időszakban a bűnbánat és megtisztulás áll.

MIBŐL ÁLL A BÖJTÖLÉS?

A nagyböjti önmegtartóztatás legszigorúbb változata a negyvenelés volt. Ilyenkor a böjtölő csak negyvenszer evett ebben az időszakban – tehát naponta csak egyszer. Szintén szigorú az a szokás, hogy a nagyböjt péntekjein csak hét búzaszemet ettek.

Ma a katolikus egyházban a böjt előírása az, hogy a 18 és 60 év közötti emberek böjt idején naponta csak háromszor étkezhetnek, lehetőleg nem jóllakva, és péntekenként kifejezetten tartózkodni kell a húsételektől.

A húsvét előtti böjtölésnek ma már több nem hivatalos formája is elterjedt, van, akik csak azt a részét tartják be, hogy péntekenként nem esznek húst és vannak olyanok is, akik csak nagypénteken tartják ezt a szokást. Mások a hús teljes elhagyásával böjtölnek hamvazószerdától a húsvéti sonkabontásig.

AMI MINDENKÉPPEN FONTOS!

A böjtölés jó hatással van a szervezetre, ugyanis kitisztulnak a méreganyagok, a bélrendszer regenerálódik, az anyagcsere felgyorsul, visszaáll egyfajta belső egyensúlyi helyzet. Néhány dologra azonban érdemes odafigyelni, nehogy több kára legyen a böjtölésnek, mint haszna.

MOST AKKOR MI A HELYZET A HÚSSAL?

A hús elhagyása nem okoz problémát a szervezetnek, de a fehérjét pótolni kell. Érdemes figyelembe venni, hogy a fejlődő szervezetnek, az időseknek és a fizikai munkát végzőknek még több fehérjére van szüksége, náluk egyszerűbb lehet ezt hússal bevinni.

MÁSKÉPP IS JÓ A BÖJT

A böjt lényege a lemondás, a lemondásé pedig a befelé fordulás, egyfajta lelki megtisztulás. Mindez jól jöhet, akkor is, hogyha nem vagy vallásos. A húsvét előtti időszak keretet adhat, hogy te is lemondj valamiről, a belső fejlődésed érdekében, felfoghatod ezt egyfajta tavaszi megújulásnak is.

Egyáltalán nem muszáj, hogy a hús vagy a jóllakottság érzése legyen az, amiről lemondasz. A böjtölés akkor a leghatékonyabb (és persze a legnehezebb is), ha olyan dolgokat engedsz el időlegesen, ami nem feltétlenül szolgálnak téged, de mégis fontosak számodra. Így jó ötlet lehet személyre szabni a böjtöt a fenntarthatóság, egészség és ökolábnyom szempontjából.

Gondolkodhatsz például az alábbiak alapján:

„Lemondok a cukrozott, szintetikus édességekről”

„Nem használok műanyagból készült dolgokat”

„Nem használok cukrot”

„Nem iszom alkoholt”

“Minden nap olvasok fél órát.”

„Nem veszek semmit, ami nem az alapvető szükségleteimhez kell”

„Nem gyújtok rá”

„Lemondok a fast fashion ruhákról”

“Naponta iszom gyógyteát reggel-este.”

“Több termelői, hazai árút veszek műételek helyett.”

“Nem eszek szénhidrátot.”

“Tömött szupermarketek helyett Slow Market termelői piacokon vásárolok.”

Böjti receptekért kövesd a Slow mozgalmat... Learn More